Duurzaamheidsverslag 2022

  • Duurzaamheidsverslag 2022

    Inleiding Strategie.

    Breur heeft met veel belanghebbenden (stakeholders), omgevingseisen en -wensen te maken. De verwachtingen en wensen van de stakeholders vormen de basis voor de ondernemingsactiviteiten voor de jaren vanaf 2022.

    Voor het managen van betrokkenheid van de stakeholders geldt het principe van een doorlopend leerproces tussen de organisatie en haar stakeholders.

    Beleid & Doelstellingen.

    Hierna geven we aan wat ons beleid is op de gebieden van klanten, kwaliteit, veiligheid, milieu, “mensen”, communicatie en informatie.

    Algemeen

    • We willen een gezond bedrijf waarbij continuïteit en tevreden klanten voorop staan.
    • We willen risico's in beeld hebben, prioriteiten kunnen stellen, verbetermaatregelen treffen en de voortgang kunnen bewaken om de gevolgen van risico's te kunnen beperken.
    • Innovatie is van levensbelang voor een organisatie. Goede ideeën van onze medewerkers zijn de basis van innovatie. We stimuleren innovatie-initiatieven dan ook van harte en zullen hier middelen vrij voor maken.

    2022 was een goed jaar voor Breur.

    Een jaar met een goede omzet, een stabiele organisatie en een steeds breder pallet aan producten. De klanten geven aan tevreden te zijn; dit stellen we vast middels gesprekken en onderzoeken. Regelmatig ontvangen onze baliemedewerkers complimenten.
    ICT en Informatiebeveiligingsbeleid hebben in 2022 veel aandacht gehad. Geen incidenten met negatieve gevolgen.
    We werken samen met fabrikanten aan het onderwerp circulariteit. De R-ladder krijgt veel aandacht.

Klanten.

  • Tevreden klanten spelen de voornaamste rol wanneer het gaat over continuïteit. We willen een goed inzicht in de klanttevredenheid hebben en zullen er (bijna) alles aan doen om de klanten tevreden te houden.
  • We willen ons richten op het zijn van een goede partner voor onze klanten. Ons onderscheidend vermogen willen we daarbij duidelijk communiceren en onderbouwen.
  • Opdat efficiënt gewerkt kan worden, vinden we het erg belangrijk dat de met de klant overeengekomen product- en projectspecificaties helder en compleet worden vastgelegd en gecommuniceerd.

Een jaar met een goede omzet, een stabiele organisatie en een steeds breder pallet aan producten. De klanten geven aan tevreden te zijn; dit stellen we vast middels gesprekken en onderzoeken. Regelmatig ontvangen onze baliemedewerkers complimenten.
ICT en Informatiebeveiligingsbeleid hebben in 2022 veel aandacht gehad. Geen incidenten met negatieve gevolgen.
We werken samen met fabrikanten aan het onderwerp circulariteit. De R-ladder krijgt veel aandacht.

 

 

 

Klanten.

  • Tevreden klanten spelen de voornaamste rol wanneer het gaat over continuïteit. We willen een goed inzicht in de klanttevredenheid hebben en zullen er (bijna) alles aan doen om de klanten tevreden te houden.
  • We willen ons richten op het zijn van een goede partner voor onze klanten. Ons onderscheidend vermogen willen we daarbij duidelijk communiceren en onderbouwen.
  • Opdat efficiënt gewerkt kan worden, vinden we het erg belangrijk dat de met de klant overeengekomen product- en projectspecificaties helder en compleet worden vastgelegd en gecommuniceerd.

 

 

 

 

 

Wij zien onze klanten als fans. Veel en gemeende aandacht voor de klanten heeft aantoonbaar geleid tot veel tevreden klanten. We brengen de klanttevredenheid steeds gestructureerder in beeld zodat we precies weten waar we moeten verbeteren.

 

Door veel aandacht te geven aan het juist vastleggen van de opdrachten van de klanten is het aantal retouren erg beperkt en neemt af.

 

Voor 2023 staat de 9+-organisatie en Customer Intimacy centraal

 

 

 

 

 

 

 

In 2022 hebben we natuurlijk bijgehouden in hoeverre de klanten de producten krijgt die besteld zijn.

 

Onze servicegraad is in 2022 weer gestegen tot een hoog niveau. We houden bij waardoor zaken misgaan en grijpen op een gestructureerde manier in.

 

Bij projecten worden projectevaluaties uitgevoerd waarbij de klanten en de medewerkers worden betrokken. De betrokkenheid leidt steevast tot verbetering.

 

 

 

Veiligheid (VCA & SCL).

  • We houden ons aan de Arbeidsomstandighedenwet.
  • We willen dat er op een veilige manier wordt gewerkt.
  • De veiligheidsrisico’s zijn in beeld.
  • Ongevallen en incidenten willen we voorkomen (IF = 0).
  • In het geval van beperkte arbeidsgeschiktheid na een ongeval zorgen we voor aangepast werk.
  • Medewerkers worden geïnstrueerd omtrent veiligheidsrisico’s.
  • We houden toezicht op veilig werken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Binnen onze vestigingen, door de chauffeurs en in onze magazijnen is er in 2022 op een veilige manier gewerkt, alle risico’s waren in beeld en hebben passende aandacht gehad.

Door toezicht en de mensen bewust te maken van de risico’s die zij lopen, waren er in 2022 geen ongevallen (met verzuim voor eigen personeel).

 

Breur is gecertificeerd volgens VCA* en de Veiligheidsladder, Trede 2.

Voor 2023 streven we naar Trede 3.

 

 

 

 

 

Milieu (CO2-P, N3, MVO-P, N3 en ISO 14001).

  • De organisatie streeft continue verbetering van de milieuprestatie en preventie van milieubelasting na.
  • Het Milieu Aspecten Register omvat de risico’s ten aanzien van de activiteiten als gevolg van klimaatverandering en om de milieueffecten actief te beperken.
  • De organisatie wil het milieuzorgsysteem (conform ISO 14001) integreren in de andere en reeds bestaande systemen en daarmee aan andere eisen voldoen.
  • We willen op een milieuvriendelijke manier produceren waarbij we zoveel als mogelijk gebruik maken van “groene stroom”.
  • Afvalstromen dienen geoptimaliseerd te worden en indien mogelijk zoveel mogelijk gescheiden te worden om zodoende herverwerking mogelijk te maken.
  • Energieverbruik optimaliseren en bij aanschaf van nieuwe verbruikers, energie meenemen in de aankoopbeslissing.
  • Er wordt op een gestructureerde wijze omgegaan met alle processen die het milieu op één of andere wijze kunnen beïnvloeden. Het Milieu Aspecten Register vormt hierbij de basis.
  • De organisatie houdt zich aan de betreffende wet- en regelgeving en de aan haar verstrekte Milieuvergunning.
  • Er wordt naar gestreefd de integrale milieubelasting zo laag als (economisch) verantwoord te houden.
  • Er wordt naar gestreefd om de verschillende afvalstromen te scheiden en tot een minimum te beperken.
  • Er wordt naar gestreefd om het (specifiek) energieverbruik zoveel als mogelijk te beperken.

 

 

 

 

 

De organisatie slaagt erin om door continue verbetering de milieuprestatie en preventie van milieubelasting te realiseren. Het pand in Moordrecht en het pand in Capelle a/d IJssel (grootschalig gerenoveerd in 2022) zijn inmiddels A++.

 

Het milieuzorgsysteem (conform ISO 14001, certificatie gepland in 2023) is geïntegreerd in het reeds bestaande managementsysteem genaamd Mensje.

Het managementsysteem is geheel conform ISO 14001 en niets staat certificatie in de weg.

 

We produceren op een milieuvriendelijke waarbij we zoveel als mogelijk gebruik maken van “groene stroom”.

 

Breur maakt in 2022 gebruik van “Groene Stroom”. Het gas- en elektriciteitsgebruik wordt maandelijks gemonitord en de uitkomsten ervan worden met het personeel volgens het communicatieplan gecommuniceerd.

 

Tijdens het verpakken van onze goederen houden we rekening met het terugdringen van de verpakkingsmaterialen. Afvalstromen worden nauwgezet gescheiden. Afvalstromen worden geoptimaliseerd en alle afval wordt gescheiden om zodoende herverwerking mogelijk te maken.

 

Energieverbruik krijgt veel aandacht en bij aanschaf van nieuwe verbruikers, energie wordt dit meegenomen in de aankoopbeslissing.

 

Er wordt aantoonbaar en op een gestructureerde wijze omgegaan met alle processen die het milieu op één of andere wijze kunnen beïnvloeden. Het Milieu Aspecten Register vormt hierbij de basis.

 

Er wordt aanhoudend naar gestreefd de integrale milieubelasting zo laag als (economisch) verantwoord te houden; hiertoe is in 2022 de vestiging Rivium voor een groot deel gerenoveerd waardoor de milieubelasting significant is afgenomen.

Breur is gecertificeerd volgens de CO2-Prestatieladder Niveau 3. In 2023 treffen we voorbereidingen om in 2023 te worden gecertificeerd volgens Niveau 4 op de CO2-Prestatieladder.

 

Ons electriciteitsverbruik neemt over de jaren aanhoudend af. Verbruik na 2022 zal door de renovatie van de vestiging in Capelle a/d IJssel significant af gaan nemen.

 

Het Milieu is integraal opgenomen in ons managementsysteem genaamd “Mensje”.

Zie de figuren hierna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Directiebeoordeling,

Hieronder een deel uit de directiebeoordeling volgens ISO 14001 per eind 2021.

 

 

Alle normeisen van ISO 14001 zijn opgenomen in het managementsysteem Mensje en worden periodiek aantoonbaar aan de orde gesteld middels interne audits.

 

 

 

 

 

 

 

Continue verbetering.

Daar waar ruimte voor verbetering is wordt dit, conform de normeisen, bepaald, gemonitored en vastgelegd in het managementsysteem.

 

Hieronder een voorbeeld.

 

 


 

Carbon Footprint.

De figuur hieronder geeft onze Carbon Footprint over 2022 (en de jaren ervoor) inclusief de doelstellingen en de te nemen acties aan.

 

 

 

Mensen (MVO-P 3.0, N3).

  • We willen dat iedereen de gemaakte afspraken
  • We willen dat het personeel beschikt over de passende, individuele, kwalificaties.
  • Mensen vervullen een "breng- en haalfunctie" wanneer het gaat over informeren. Informatie komt bij voorkeur van 2 kanten.
  • We concentreren ons op de kernactiviteiten. Toch vinden we het belangrijk aangrenzende processen als ontwerpen, onderhoud, beheer ook in eigen huis te hebben.
  • Automatisering is 1 van de sterke punten van ons bedrijf. Om voorop te blijven lopen, en daarmee een sterke concurrentiepositie te houden, besteden we aanhoudend veel aandacht, tijd en geld aan het ontwikkelen, bouwen en onderhouden van automatisering.
  • Willen we als organisatie groeien, dan moeten ook de mensen groeien. We willen een brede basis van medewerkers met passende technische kennis.
  • We willen een bedrijf zijn waarin mensen zich comfortabel voelen en met eigen initiatieven komen die aansluiten bij bijvoorbeeld dit bedrijfsbeleid. Eigen initiatief wordt zeer gewaardeerd.
  • In het kader van continuïteit streven we naar een gebalanceerde leeftijdsopbouw.
  • We willen dat iedereen binnen de organisatie zich houdt aan normale gedrags- en fatsoensnormen. Medewerkers wordt gevraagd de Gedragscode te ondertekenen en zich daar aan te houden.
  • Het is leuk werken met gemotiveerd en goed opgeleid personeel. We streven dan ook naar de inzet van medewerkers die goed gemotiveerd zijn en over de juiste capaciteiten beschikken.
  • We besteden veel tijd, aandacht en geld aan het opbouwen van kennis en ervaring. Graag willen we deze mensen en kennis binnen de organisatie houden. We zullen er daarom veel aan doen om verloop van personeel tot een minimum te beperken.
  • Om allerlei logische redenen streven we naar tevreden medewerkers. Door informatisering, communicatie en gewoon te vragen willen we inzicht in de medewerkerstevredenheid hebben om zo effectief te kunnen bijsturen waar dit nodig mocht zijn. Tevreden medewerkers zijn ook loyale medewerkers.
  • We willen dat mensen (medewerkers, klanten, leveranciers en anderen) graag naar ons bedrijf komen. De menselijke factor vinden wij dan ook erg belangrijk. We accepteren het niet als mensen de sfeer verzieken, geniepig zijn of roddelen. Luisteren naar elkaar, voor elkaar klaarstaan, initiatief nemen en verantwoordelijkheidsgevoel vinden we belangrijk.
  • Er is een Duurzaamheidsmanager aangewezen die verantwoordelijk is voor elk van de aspecten op het gebied van duurzaamheid zoals onder andere milieu, maatschappij en Governance.

 

 

 

 

Gemaakte afspraken worden goed nagekomen.

 

Middels gerichte opleidingen en trainingen zorgen we er voor dat het personeel beschikt over de passende, individuele, kwalificaties. In 2022 is veel aandacht besteedt aan de bijeenkomsten waarin een groot deel van het personeel deelnam.

We organiseren veel bijeenkomsten voor onze klanten die we Toolboxen noemen; klanten krijgen hier uitleg over nieuwe producten en ontwikkelingen.

 

Automatisering is 1 van de sterke punten van ons bedrijf. Om voorop te blijven lopen, en daarmee een sterke concurrentiepositie te houden, besteden we aanhoudend veel aandacht, tijd en geld aan het ontwikkelen, bouwen en onderhouden van automatisering, onze website, webshop en beheerssystemen.

 

In 2022 heeft de klant bij ons natuurlijk weer centraal gestaan. We gebruiken hier de term “Customer Intimacy” voor. Afspraken nakomen staat bij ons op 1.

 

We streven naar tevreden medewerkers en brengen de tevredenheid middels MedewerkersTevredenheidsOnderzoeken jaarlijks in beeld. De uitkomsten hiervan gebruiken we om gericht te kunnen verbeteren.

 

De mensen zijn tevreden, sommige gaan weg en komen terug. Het verloop ligt in lijn met voorgaande jaren. Het personeelsbestand is nagenoeg. Door de jaren heen neemt de gemiddelde leeftijd van de medewerkers af.

 

De Gedragscode is de basis van het werken binnen onze organisatie; er waren geen incidenten in 2022 die hiermee te maken hebben.

 

In 2023 krijgen de Psycho Sociale Arbeidsomstandigheden bijzondere aandacht en met name de onderwerpen agressie en ongewenste omgangsvormen.

 

Zie de figuur hierna voor een voorbeeld van een medewerkerstevredenheidsonderzoek.

 

 

 

 

 

Communicatie.

  • De mogelijkheden die ons bedrijf biedt en de producten die we leveren willen we goed communiceren met onze omgeving.
  • Natuurlijk speelt informele communicatie een grote rol. Relevante onderwerpen worden tijdens formeel en informeel overleg aan de orde gesteld.
  • We publiceren jaarlijks een rapport op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen c.q. duurzaamheid.
  • We communiceren de relevante beleidsregels en -procedures met onze zakenpartners en leveranciers.

 

 

 

In 2022 hebben we hard gewerkt aan het continu verbeteren van onze website en webshop om onze klanten juist te informeren.

 

We besteden veel mondelinge aandacht om onze klanten te informeren over de ontwikkelingen en mogelijkheden.

Ontwikkelingen aangaande CO2, Milieu en MVO zijn terug te vinden op onze website.

 

Onze platte organisatie nodigt onze medewerkers uit om informeel en op een plezierige wijze met elkaar om te gaan.

 

 

 

 

 

Stakeholders (MVO-P 3.0, N3).

  • We willen onze stakeholders in beeld hebben.
  • Jaarlijks (of vaker) analyseren we de verwachtingen van de stakeholders met de belangrijkste verwachtingen, wensen en eisen.
  • Ons beleid wordt jaarlijks geactualiseerd (en mogelijk aangepast) naar aanleiding van de gemaakte analyses.
  • Jaarlijks wordt de wet- en regelgeving waar de organisatie mee te maken heeft geactualiseerd.

 

 

Breur is gecertificeerd volgens de MVO-Prestatieladder, Niveau 3.

Een jaarlijkse actualisatie van de verwachtingen van de stakeholders, zoals klanten, leveranciers, personeel en aandeelhouders vormt voor een belangrijk deel de basis van onze activiteiten.

 

Er wordt overwogen om in 2023 naar Niveau 4 van de MVO-Prestatieladder te gaan.

 

 

 

 

Informatiebeveiliging (ISO 27001 certificatie gepland eind 2023).

  • Een gedegen informatiebeveiligingsbeleid: het informatiebeveiligingsbeleid voldoet aan ISO 27001.
  • Het informatiebeleid wordt met alle medewerkers aantoonbaar gecommuniceerd.
  • Business Continuity Management staat centraal: zonder een goed werkend informatiesysteem kunnen de klanten niet goed worden bediend. We willen dat het informatiesysteem meer dan 99% operationeel is. Downtime is dus minder dan 1%.
  • Vertrouwelijkheid van gegevens staat centraal: het belang van het voorkomen van lekken van gegevens moet bij iedereen duidelijk zijn. Alle medewerkers hebben aantoonbaar instructie gehad hoe om te gaan met vertrouwelijkheid van gegevens. Alle nieuwe medewerkers krijgen deze instructies ook aantoonbaar.
  • Gegevens niet op straat: we willen geen (0) datalekken.
  • Gegevens up to date: bij het uitvoeren van de activiteiten maken we gebruik van actuele gegevens. We streven naar minder dan 100 afwijkende transacties per jaar waarbij de oorzaak terug te vinden is in niet actuele gegevens.
  • Risico's zijn benoemd en afgewogen: risico's die te maken hebben met informatiebeveiliging zijn in beeld en worden jaarlijks geactualiseerd en waar nodig aangevuld. Er wordt zoveel als nodig tijd besteedt aan het beheersen van de waargenomen risico's dat moet leiden van het bereiken van "Groen of Beter" (aantoonbaar in Mensje).
  • Mensen in de organisatie zijn zich bewust van de risico's: middels het Bewustwordingsprogramma Mensje maken we de medewerkers bewust van de risico's van geautomatiseerde systemen.
  • Er wordt op een gestructureerde manier omgegaan met beveiligingsincidenten: wat te doen in het geval zich een beveiligingsincident voordoet moet bij iedereen duidelijk zijn. Alle medewerkers hebben aantoonbaar instructie gehad hoe om te gaan met beveiligingsincidenten. Alle nieuwe medewerkers krijgen deze instructies ook aantoonbaar.
  • Personeel is bewust waardoor datalekken worden voorkomen: het personeel is zich bewust van informatievoorziening, risico's en wat zij kunnen doen om incidenten en datalekken te kunnen voorkomen.
  • Updates worden grondig getest om uitval van systemen te voorkomen: het invoeren van updates wordt aantoonbaar geëvalueerd. Aan de hand hiervan worden test-protocollen mogelijk aangepast.
  • Insluipers krijgen geen kans: risico's die met insluipers te maken hebben worden aantoonbaar gedeeld met onze medewerkers waardoor sabotage liefst voorkomen kan worden.
  • Gegevens worden beschermd: we willen geen klachten van klanten of andere stakeholders die te maken hebben met het feit dat hun gegevens door ons niet goed zijn beschermd.
  • Werken aan een betrouwbare reputatie: middels ons risicomanagementsysteem laten we zien dat we de nodige stappen zetten om risico's te kunnen beheersen.
  • Boetes worden vermeden: we gebruiken ons risicomanagementsysteem om risico's te kunnen beheersen waardoor datalekken kunnen worden voorkomen.
  • We wisselen informatie op een veilige manier uit: we willen geen klachten van klanten of andere stakeholders die te maken hebben met het feit dat hun gegevens door ons niet goed zijn beschermd.
  • Voldoen aan wettelijke regelgeving: we gebruiken aantoonbaar de normeisen van AVG tezamen met ISO 27001 opdat we voldoen aan de wettelijke regelgeving.
  • Concurrentiepositie verbeteren: Het informatiebeveiligingsbeleid is gecertificeerd volgens ISO 27001.
  • Relaties versterken: we informeren onze stakeholders om te laten zien dat we de gegevens en informatie van hen serieus nemen.
  • Productiviteit verbeteren: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden aangaande informatieverwerking zijn vastgelegd.

 

Breur heeft in 2022 veel aandacht besteedt aan Informatiebeveiliging volgens ISO 27001.

 

We hebben geen storingen, beveiligingslekken en datalekken gehad waar de klanten last van hebben gehad. We werken continu aan een hoge uptime van onze systemen en de beveiliging ervan.

 

Een eerste deel van een externe certificatieaudit om te komen tot certificering volgens ISO 27001 heeft eerder plaatsgevonden. Certificatie staat gepland voor eind 2023.

 

Informatiebeveiliging staat hoog op de agenda en krijgt veel aandacht.

 

Hierna een figuur om een beeld te schetsen van de onderwerpen die aan de orde worden gesteld.

 

 

 

 

 

Behoorlijk bestuur (MVO-P 3.0, N3).

We formuleren periodiek (bij voorkeur jaarlijks) nieuwe MVO-doelen, geven over de vorderingen eerlijke en heldere informatie en zijn bereid hierover met belanghebbenden in overleg te treden.
We kenmerken ons door openheid en vertellen onze mensen graag welke richting we kiezen en scheppen daarbij ruimte voor aanbevelingen.
We zijn er van overtuigd dat alleen dan draagvlak en onderlinge betrokkenheid kan ontstaan, zodat we door krachtenbundeling onze doelstellingen kunnen behalen.
Actieve en open communicatie en betrouwbare informatie, die we geregeld en tijdig ter beschikking zullen stellen.
We vinden het belangrijk om al onze stakeholders zo goed mogelijk te informeren over alle mogelijke facetten van onze activiteiten.

 

 

 

Breur heeft MVO-doelen geformuleerd die we met alle belanghebbenden actief en transparant communiceren.

 

De doelen en voortgang zijn opgenomen in dit document genaamd “Groen of beter”.

 

 

 

 

 

 

Arbeidsomstandigheden en volwaardig werk (MVO-P 3.0, N3).

  • Werkgelegenheid: We denken dat we het welzijn van onze werknemers zeker kunnen stellen door continuïteit van de organisatie.
    Samen met de werknemers streven we naar tevreden klanten zodat deze klant blijven en daarmee de continuïteit van de organisatie gewaarborgd blijft.
  • Verhouding tussen werkgever en werknemer: We nemen ons personeel serieus. Daarbij hoort een goed overleg over arbeidsvoorwaarden en functieomschrijvingen. Door een open opstelling en heldere communicatie proberen we een zo goed mogelijk beeld te geven van wat in de onderneming gebeurt.
  • Gezondheid en veiligheid: Veiligheid van werknemers staat bij ons altijd voorop. Daarom streven we naar een optimale veiligheid van processen en kijken wij ook goed naar de inrichting van de werkplek.
    We streven naar het bevorderen van de vitaliteit, de inzetbaarheid en ontwikkeling van onze medewerkers.
  • Opleiding, onderwijs, aard en organisatie van het werk: Bij de activiteiten van ons bedrijf houden we rekening met de behoeften van de lokale markt.
    Dat betekent dat wij bij voorkeur op de plaats van onze vestiging werknemers aantrekken.
    Scholing speelt een belangrijke rol in onze organisatie. De organisatie kan alleen groeien als ook de werknemers groeien (door opleiding).
  • Diversiteit en kansen: We streven in de personeelssamenstelling naar diversiteit in geslacht, herkomst, cultuur en leeftijd.
    In de gedragscode, die door de werknemers wordt ontvangen, wordt expliciet aandacht besteedt aan gelijke kansen, het elimineren en voorkomen van discriminatie en mogelijke achterstelling van werknemers.

 

 

Onze organisatie is licht gegroeid in 2022 waarbij de continuïteit is gewaarborgd.

We nemen ons personeel serieus en zijn transparant in de communicatie met iedereen.

 

2022 was een veilig jaar zonder ongelukken (binnen de organisatie).

 

We zijn begonnen met een project om de vitaliteit, inzet en betrokkenheid van onze medewerkers te bevorderen. Veel aandacht wordt besteed aan de communicatie hieromtrent.

 

De Gedragscode van onze onderneming is bij iedereen bekend en er waren geen excessen in 2022.

 

 

 

 

 

Mensenrechten (MVO-P 3.0, N3).

  • Strategie en beheer: Wij zullen alleen activiteiten ondernemen, die rekening houden met de geldende mensenrechten.
    Dit in overeenstemming met internationale verplichtingen en de in ons land geldende rechtsregels. 
  • Verbod op discriminatie: Binnen het bedrijf wordt een gedragscode gehanteerd die mede tot doel heeft discriminatie te voorkomen.
  • Vrijheid van vereniging en collectieve arbeidsonderhandelingen: We stimuleren vereniging en collectieve arbeidsonderhandelingen.
  • Uitbanning kinderarbeid: Bij ons is ketenverantwoordelijkheid een vast gegeven.
    Daarom controleren wij altijd (danwel doen onze uiterste best om dit vast te stellen) hoe onze (inkoop)producten in andere landen worden gemaakt en doen geen zaken met toeleveranciers die producten vervaardigen door kinderarbeid.
  • Preventie van gedwongen en verplichte arbeid: Bij ons is ketenverantwoordelijkheid een vast gegeven.
    Daarom controleren wij altijd (danwel doen onze uiterste best om dit vast te stellen) hoe onze producten in andere landen worden gemaakt en doen geen zaken met toeleveranciers die producten vervaardigen onder dwang.

 

 

 

 

 

Er zijn geen gevallen van discriminatie bekend in 2022.

 

We besteden veel aandacht aan het bevragen van onze leveranciers wanneer het gaat om het uitbannen van kinderarbeid en gedwongen arbeid. In 2022 zijn er geen excessen vastgesteld.

 

 

 

 

 

Eerlijk zakendoen (MVO-P 3.0, N3).

  • Gemeenschap: We willen graag zaken doen, maar niet tot elke prijs.
    In overeenstemming met de OESO-richtlijnen, wijzen wij corruptie in welke vorm dan ook, volstrekt af.
    Al onze medewerkers zijn, middels een gedragscode, van dit bedrijfsbeleid op de hoogte en ontvangen schriftelijke en mondelinge instructies over hoe zij "eerlijk zaken moeten doen".
  • Corruptie: Integriteit staat bij ons hoog in het vaandel.
    Wij zien er, in alle geledingen van ons bedrijf, dan ook streng op toe dat geen corruptie, in welke vorm dan ook, kan plaatsvinden.
    Zo zijn in onze fiscale en financiële administratie allerlei controlemechanismen ingebouwd (en laten we onze administratie door een externe partij beoordelen).
    En ook onze medewerkers zijn van het bedrijfsbeleid op de hoogte. Onze mensen weten precies wat de richtlijnen zijn voor "eerlijk zaken doen".
  • Publiek beleid: We doen, ook in de toekomst, in het geheel niet aan politieke lobby.
  • Concurrentie belemmerend gedrag: Bedrijfsbeleid is dat de "vrije markt" pas werkt als er eerlijke concurrentie bestaat.
    Ons bedrijf werkt bijvoorbeeld niet met vaste prijzen. Bij het offreren kijken wij uitsluitend naar onze eigen positie, zonder rekening te houden met andere aanbesteders.
    Wij respecteren de geldende mededingingswetten en zullen op dit gebied nauw samenwerken met de autoriteiten.
  • Naleving: In het geval aan ons bedrijf sancties worden opgelegd zullen we toelichten wat de oorzaak was en welke correctieve acties worden genomen.

 

 

Onze onderneming heeft in 2022 geen gevallen van corruptie gekend, we doen in het geheel niet aan politiek en we hebben geen sancties ontvangen als gevolg van het niet nakomen van wet- en regelgeving.

 

Onze medewerkers zijn op de hoogte van het bedrijfsbeleid en onze financiële administratie is beoordeeld en goedgekeurd door externe accountants.

 

 

 

Consumenten aangelegenheden (MVO-P 3.0, N3).

  • Gezondheid en veiligheid van consumenten: De veiligheid en gezondheid van onze klanten gaat voor alles.
    We streven dan ook naar veilige en gezonde producten.
    Dat doen wij door het toepassen van moderne technologieën en het continu bewaken van onze bedrijfsprocessen.
  • Etikettering van producten en diensten: We beschouwen de klant als koning.
    Wij doen er alles aan om klanten van onze producten en diensten zo goed mogelijk van dienst te zijn.
    We zullen de klanten daartoe altijd (waar relevant) informeren omtrent de beoogde toepassing, gebruik, risico's en productprestaties.
    Klachten handelen we snel, goed en vriendelijk af. Kosteloos en zonder ingewikkelde procedures.
  • Marketing & communicatie: Op het gebied van reclame houden we ons aan de daartoe opgestelde wet- en regelgeving en gangbare gedragscodes.
  • Privacy van klanten: De privacy van onze klanten is bij ons gegarandeerd.
    Al de aan ons verstrekte gegevens worden volstrekt vertrouwelijk behandeld.
    Onze klantenadministratie is ook zo georganiseerd, dat gegevens niet in handen van anderen kunnen komen.
  • Naleving: In het geval aan ons bedrijf sancties worden opgelegd zullen we toelichten wat de oorzaak was en welke correctieve acties worden genomen.

 

 

Er zijn in 2022 geen incidenten geweest met betrekking tot veiligheid en gezondheid van onze klanten.

 

Een communicatieplan geeft richting aan onze communicatie. De privacy van onze klanten is op geen enkel moment in het geding geweest; voldoen aan de eisen van AVG krijgt veel aandacht (en maakt ook deel uit van het managementsysteem.

 

Geen sancties in 2022.

 

 

Milieu, grondstoffen, energie en emissies (MVO-P 3.0, N3).

  • Grondstoffen: We streven naar een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Dit doen wij door o.a. de milieubelasting, het energiegebruik en de CO2-uitstoot zo veel als kan te reduceren, en waar mogelijk volledig schoon te produceren danwel onze diensten te leveren.
    We zoeken voortdurend naar nieuwe kansen op het gebied van duurzame producten, processen en diensten om het gebruik van grondstoffen afkomstig uit recycle processen of afval te verhogen.
  • Energie: We streven naar een beter milieu voor nu en in de toekomst. Dit doen wij door het continu toepassen van de meest milieuvriendelijke technologieën, door milieubewust producten en diensten te leveren en door te recyclen waar mogelijk is. Dit alles volgens de hoogste Europese normen.
    We staan open voor samenwerking en partnerschappen en zijn bereid kennis en ervaringen actief te delen.
    We maken het energiegebruik inzichtelijk en nemen maatregelen om energiegebruik te beperken of gebruik te maken van energie afkomstig uit duurzame energiebronnen.
  • Water: We maken ons waterverbruik inzichtelijk en nemen waar mogelijk maatregelen om waterverbruik te reduceren.
  • Biodiversiteit: We dragen zorg dat onze aanwezigheid en onze activiteiten positieve of geen, of zo min mogelijk nadelige effecten hebben op de biodiversiteit in de omringende leefomgeving.
  • Uitstoot, afvalwater en afvalstoffen: Wij doen er alles aan om schade, in welke vorm dan ook, te voorkomen. Wij passen de hoogste Europese normen toe op het gebied van milieu (ISO 14001), gezondheid en veiligheid (VCA). We hanteren ook geteste nood- c.q. rampenplannen. Zo kunnen bij calamiteiten de politie, brandweer en ambulance snel op de juiste plek aanwezig zijn.
    We geven informatie over: de hoeveelheden uitstoot van broeikasgassen, gebruik en uitstoot van stoffen die de ozonlaag aantasten, totale hoeveelheid afval per soort en bestemming.
  • Producten en diensten: We geven milieurelevante informatie betreffende diensten en producten en de mogelijkheden van recycling of hergebruik hiervan.
  • Naleving: In het geval aan ons bedrijf sancties worden opgelegd ten gevolge van het niet naleven van de milieuregelgeving zullen we toelichten wat de oorzaak was en welke correctieve acties worden genomen.
  • Transport: We onderzoeken de mogelijkheden om de effecten van het transport van onze goederen op milieu en ecosystemen zo veel als mogelijk te reduceren.

 

 

In onze ketenanalyse (t.b.v. de CO2-Prestatieladder) hebben wij aangetoond beperkte invloed te kunnen uitoefenen om de CO2-uitstoot in Nederland terug te dringen.

 

We doen ons uiterste best door het vervoer slim te plannen, energiezuinige bestelauto’s in te zetten en te werken met (eigen) hubs.

 

Door renovatie van het pand in Capelle a/d IJssel in 2022 zal veel energie worden bespaard.

 

In 2023 willen we daarom ons managementsysteem mogelijk laten certificeren volgens ISO 14001.

 

 

 

Betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap (MVO-P 3.0, N3).

  • Directe economische waarden die zijn gegenereerd en gedistribueerd: Wij respecteren de belastingregels in de landen waarin wij actief zijn.
    Wij onderschrijven daarmee de aanbevelingen van de OESO. Dat betekent in ieder geval, dat onze onderneming altijd tijdig belasting zal afdragen.
    Alle mogelijke informatie die voor een goede belastingheffing nodig heeft, wordt zo spoedig mogelijk ter beschikking gesteld. Ook vermelden we specifiek zaken als donaties en maatschappelijke investeringen.
  • Positieve bijdrage aan lokale economie en bedrijvigheid: We leveren een positieve bijdrage aan de leefbaarheid in de plaats of regio waarmee we zijn verbonden.
    We letten bij het, bij voorkeur lokaal, inkopen van producten en diensten sterk op de sociale en milieuaspecten die bij de productie, het transport en het gebruik een belangrijke rol spelen en maken (indien mogelijk) daarover afspraken met leveranciers en afnemers.
    Graag willen we ook een bijdrage leveren (dit kan betrekking hebben op economische, sociale en milieu) aan duurzame ontwikkeling van de omgeving waarin we opereren.
  • Bijdrage aan het economische systeem: Wij houden rekening met wat in Nederland al aan plannen bestaat en wat het beleid is voor wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen.
    Wij doen er alles aan om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kennis in ons land.
    Daarnaast proberen we met onze activiteiten of diensten bij te dragen aan de inrichting van een infrastructuur die ten goede komt aan de omgeving of het algemeen nut.

 

 

 

Onze financiële administratie over 2022 is op orde, gecontroleerd door een externe accountant en in orde bevonden.

 

Het grootste deel van ons personeel komt uit de nabije omgeving van onze vestigingen.

 

We geven veel aandacht aan de sociale en milieuaspecten van de goederen die we kopen en verkopen.

 

Veel tijd en aandacht besteden we aan het deelnemen van industrie- en branche-initiatieven die mogelijke initiatieven opleveren die het milieu ontzien. Zo participeren we in project 010 van de gemeente Rotterdam om de binnenstedelijke CO2-uitstoot te reduceren.